|

Οι
εκδόσεις μας > Μελέτες και Δοκίμια
Τίτλος
βιβλίου |
|
Γκυ
Ντεμπόρ,
Παρατηρήσεις για την δολοφονία του Ζεράρ Λεμποβισί
Ο Ζεράρ Λεμποβισί
γνωρίστηκε με τον Γκυ Ντεμπόρ το 1971 και έγινε φίλος του, εκδότης
των βιβλίων του και παραγωγός των κινηματογραφικών ταινιών του.
Δολοφονήθηκε σε ενέδρα στις 5 Μαρτίου 1984 στο Παρίσι.
[ISBN:
960-8480-14-0]
|
|
Εύα
Φοργκάς, Μπάουχαους : ιδέες και πραγματικότητα
Με Εισαγωγικό σημείωμα του επιμελητή της Εθνικής Πινακοθήκης Μάνου Στεφανίδη
Οκτώ σελίδες
εικόνες
«Ήρθα στη Βαϊμάρη γεμάτος ενθουσιασμό και με τη σταθερή πρόθεση να δημιουργήσω ένα μεγάλο Ολον, ειδαλλιώς γοργά να εξαφανιστώ. Η εποχή μας, που είναι εξαιρετικά συναρπαστική και εγκυμονεί ιδέες, είναι επιτέλους ώριμη να γεννήσει κάτι καινούργιο και θετικό. Αυτό πάλλεται παντού στην ατμόσφαιρα. Σε εμάς, τα συγγενή πνεύματα, έχει ανατεθεί το καθήκον να θελήσουμε αληθινά να δημιουργήσουμε κάτι μεγάλο: η πνευματική μας συνεργασία πρέπει να επιτύχει παρά τα υλικά εμπόδια». Ιδού τι έγραφε , στις 14 Απριλίου 1918, ο Βάλτερ Γκρόπιους, ερχόμενος στη Βαϊμάρη για να ιδρύσει και να διευθύνει την περίφημη Σχολή Μπάουχαους. Ήταν πράγματι μια εποχή αναστάτωσης και κυοφορίας. Ηταν η εποχή που γεννήθηκε μέσα από τα ερείπια και τη μεγάλη νύχτα του Πρώτου Παγκοσμίου πολέμου, η εποχή που επέτρεψε την εκρηκτική ανάδυση κινημάτων όπως το Νταντά και ο Υπερρεαλισμός, την εισβολή στο καλλιτεχνικό προσκήνιο προσωπικοτήτων όπως ο Τριστάν Τζάρα, ο Αντρέ Μπρετόν, ο Κουρτ Σβίτερς, ο Βάλτερ Γκρόπιους. Μια από τις κεντρικές στοχεύσεις του Μπάουχαους ήταν η άρση της απομόνωσης των τεχνών, η πτώση των στεγανών που τις κρατούσε διαχωρισμένες, η επέμβαση των συνασπισμένων καλλιτεχνών στο πεδίο της καθημερινής ζωής. Διαλαλεί το Μανιφέστο του Μπάουχαους: «Ας δημιουργήσουμε λοιπόν μια καινούργια συντεχνία τεχνιτών, δίχως τις ταξικές διακρίσεις που ορθώνουν ένα φράγμα έπαρσης ανάμεσα στον τεχνίτη και στον καλλιτέχνη! Μαζί ας επιθυμήσουμε, ας συλλάβουμε και ας δημιουργήσουμε το καινούργιο οικοδόμημα του μέλλοντος, που θα αγκαλιάζει αρχιτεκτονική, γλυπτική και ζωγραφική σε μια ενότητα και που μια μέρα θα το ανυψώσουν ώς τα ουράνια τα χέρια εκατομμυρίων εργατών ως κρυστάλλινο σύμβολο μιας καινούργιας πίστης». - Η κριτικός της τέχνης Εύα Φοργκάς καταγράφει την περιπέτεια του Μπάουχαους, επιχειρεί συγκρίσεις με άλλες αντίστοιχες σχολές, παραθέτει τεκμήρια και μαρτυρίες προσφέροντάς μας έτσι μια συστηματική και γοητευτική τοιχογραφία εκείνης της ταραχώδους εποχής, μιλάει για τις αλλεπάλληλες μετακινήσεις της έδρας του Μπάουχαους από τη Βαϊμάρη στο Ντεσσάου και μετά στο Βερολίνο, μέχρι το κλείσιμο της Σχολής από τους χιτλερικούς, στις 11 Απριλίου 1933. Ας σημειωθεί ότι η Φοργκάς επιμένει στην επικαιρότητα του Μπάουχαους, ότι η μετάφραση του Βασίλη Τομανά είναι άμεμπτη και ότι ο τόμος αυτός μας επιτρέπει να γνωρίσουμε βαθιά μια συγκλονιστική πτυχή της τέχνης, της σκέψης και των δημιουργικών πειραμάτων του 20ού αιώνα.
(Γ.Ι.Μ., Βιβλιοθήκη της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, 24. 3. 2000)
Με εισαγωγή του επιμελητή της Εθνικής Πινακοθήκης Μάνου Στεφανίδη
και με επίμετρο της Εύας Φοργκάς για την ελληνική έκδοση.
Η Σχολή Μπάουχαους
ιδρύθηκε αμέσως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο στην Βαϊμάρη της
αναστατωμένης Γερμανίας.
Με διευθυντές,
διαδοχικά, τον
Βάλτερ Γρόπιους, τον Γιοχάνες Μάγυερ και τον Μης Βαν ντερ Ρόε,
έζησε, μετακομίζοντας στο Ντεσάου και στο Βερολίνο, μέχρι την
ανάρρηση του Χίτλερ στην εξουσία το 1933.
Φιλοδόξησε
να προχωρήσει την τέχνη και να την φέρει πιο κοντά στον απλό άνθρωπο
(δίνοντας το βάρος στον σχεδιασμό αντικειμένων καθημερινής χρήσης),
αλλά συντρίφτηκε από τις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές
συνθήκες της εποχής.
Η τεχνοκρίτης
και ιστορικός της τέχνης Εύα Φοργκάς παρουσιάζει στο βιβλίο της
την συναρπαστική ιστορία αυτής της μεγάλης προσπάθειας, καταγράφει
και αναλύει την εσωτερική και εξωτερική κατάσταση της σχολής,
συγκρίνει το Μπάουχαους με άλλες αντίστοιχες σχολές της ίδιας
εποχής και τονίζει, στο Επίμετρο, την επικαιρότητα του Μπάουχαους.
Βιβλίο
που σε κάνει να σκεφτείς και να καταλάβεις την μεταμοντέρνα εποχή.
Τζ. Τζ. Πάις, Choice, Σεπτέμβριος 1995
Ξαναγράφει
την ιστορία του Μπάουχαους από μια σκοπιά ασυνήθιστη στον δυτικό
αναγνώστη. Περιγράφει αναλυτικά, από άγνωστα ως τώρα τεκμήρια,
την εσωτερική και εξωτερική ιστορία του Μπάουχαους.
Φρ. Τζ. Σβαρτς, University College Art History, Ιούνιος 1996.
|
|
Τζάκομπ
Μπρονόφσκι,
Επιστήμη και ανθρώπινες αξίες
|
|
Τεόντορ Αντόρνο κ.α.,
Η εξουσιαστική προσωπικότητα
|
|
Ουίλιαμ
Μόρρις,
Ο άνθρωπος και το έργο του
|
|
Ιωάννης
Γρ. Πλεξίδας,
Πρόσωπο και φύση
Στην παρούσα
μελέτη επιχειρήσαμε να ανασυντάξουμε την προβληματική του Ιωάννη
Δαμασκηνού γύρω απο την έννοια της υπόστασης, η οποία αποτελεί
τον ακρογωνιαίο λίθο της σκέψης του. Αναπόδραστο ορίζοντα αυτής
της προσπάθειας αποτελεί ο κατηγοριακός οπλισμός του Δαμασκηνού,
οι δύο δηλαδή μνημειώδεις κλίμακες των πέντε φωνών και των δέκα
κατηγοριών. Παρουσιάσαμε τον τρόπο σύστασης της υπόστασης, στην
τριπλή εκδοχή της: Θεός, άνθρωπος και Θεάνθρωπος. Αναζητήσαμε
τα στοιχεία εκείνα τα οποία μας δίνουν την έννοια της υπόστασης,
τονίζοντας τον καταλυτικό ρόλο που παίζουν τόσο τα αχώριστα συμβεβήκοτα
(σωματικά χαρακτηριστικά), όσο και τα χωριστά (θελήματα-ενέργειες).
Ο ρόλος των
συμβεβηκότων κατανοείται διττώς: στη λογική κλίμακα των γενών-ειδών
"αποτελειώνουν" τις υποστάσεις, ενώ στον χώρο του πραγματικού
χωρίζουν τις ομοειδείς και ομοούσιες υποστάσεις. Μέσα λοιπόν απο
μία σειρά παρεμβάσεων που πραγματοποιεί ο Δαμασκηνός στο αρχαιοελληνικό
κατηγοριακό σύστημα, θα δείξουμε πως στοιχειώνεται ο πατερικός
λόγος όσον αφορά στις έννοιες υπόσταση, πρόσωπο, άτομο καθώς και
στις έννοιες ουσία, φύση και μορφή.
[ISBN:
960-8480-93-5]
|

|
Περικλής
Βασιλόπουλος,
Δοκίμιο για το κοινωνικό είναι
(εισαγωγή: Κονστάντσο Πρέβε)
Το ιστορικό
πλαίσιο, μέσα στο οποίο δημοσιεύεται τούτο το σύντομο φιλοσοφικό
έργο του Βασιλόπουλου, είναι αυτό που διαμορφώνει η τρέχουσα πολιτική
και στρατιωτική ηγεμονία μίας καπιταλιστικής κοινωνίας που αυτοπροσδιορίζεται
ως <<τέλος της ιστορίας>>, <<η σύγκρουση των
πολιτισμών>> κτλ. Για να υπάρξει δυνατότητα για πραγματική
χειραφέτηση του ανθρώπου, πρέπει πρώτα να πιστέψουμε πως είναι
εφικτή.
Το θεωρητικό
περιεχόμενο του δοκιμίου είναι σαφέστατο: για να υπάρξει ιστορική
ανάδειξη του κοινωνικού είναι, χρειάζεται διαύγεια των στόχων,
κι αυτή είναι η προϋπόθεση για μία πιθανή ολοκλήρωση της σημερινής
ανθρώπινης ατομικότητας, για την κατάκτηση της ολοκληρωμένης ατομικότητας,
για να φτάσει ο άνθρωπος σε μία ατομική και συλλογική ζωή πιο
σωστή και πιο ευτυχισμένη.
(Από την εισαγωγή
του Κωνστάντσο Πρέβε).
[ISBN:
960-8263-14-Χ]
|
 |
Συντονισμός:
Γ.Ζιάκα, P.Robichon και C.Souchon
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση,
Έξι προτάσεις για την κοινωνία
των πολιτών
Aντιμετωπίζουμε την αυξανόμενη επιδείνωση του περιβάλλοντος σε ολόκληρο τον πλανήτη. H σύγκρουση ανάμεσα στους ανθρώπους και τη φύση συνοδεύεται από τεράστιες κοινωνικές ανισότητες στο εσωτερικό των κοινωνιών και ανάμεσα σε κοινωνικές ομάδες και σε κράτη, από την κατακόρυφη αύξηση της βίας, από την επικράτηση της λογικής του θανάτου. H σημερινή κρίση είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών επιλογών, που αντανακλούν το σύστημα αξιών των κοινωνιών μας. Για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε την κρίση, πρέπει να αναλύσουμε κριτικά τις αξίες μας και να αλλάξουμε ριζικά τον τρόπο σκέψης μας. Σε αυτό το πλαίσιο τοποθετείται η Περιβαλλοντική εκπαίδευση σε όλες τις μορφές της: στο σχολείο, έξω από το σχολείο, μέσα από τα M.M.E. H Περιβαλλοντική εκπαίδευση έχει στόχο να διαμορφώσει πολίτες υπεύθυνους και ικανούς να δράσουν στον τομέα του περιβάλλοντος. Tο βιβλίο αυτό, που εκδόθηκε πρώτα στη Γαλλία και στην Aγγλία το 2001, και κατόπιν στην Iσπανία, το Περού και τη Bραζιλία το 2003, κυκλοφορεί τώρα και στα ελληνικά, ενώ ετοιμάζεται η έκδοσή του στα αράβικα και στα κινέζικα. Περιλαμβάνει έξι συγκεκριμένες προτάσεις προς την κοινωνία των πολιτών και περιλαμβάνει συγκεκριμένα παραδείγματα από περιβαλλοντικές δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.
[ISBN:
960-8263-51-4]
|
|
Μαρία
Κέντρου - Αγαθοπούλου,
Δοκίμια και δοκιμασίες
Δεκαεπτά κείμενα
για τους ποιητές της Θεσσαλονίκης
Γιώργο Θέμελξ
- Ζωή Καρέλλη - Κλειτο Κύρου - Πρόδρομο Μάρκογλου - Γιώργο Στογιαννίδη
- Ανέστη Ευαγγέλου - Γιώργο Βαφόπουλο - Νίκο Αλέξη Ασλάνογλου
- Χαρά Χρηστάρα.
[ISBN:
960-8480-63-9]
|
|
Γιώργος Μολυβίδης,
ΔIAΓΩNIOΣ
Η κριτική κατά την πρώτη πενταετία
Mε επίμετρο του Nτίνου Xριστιανόπουλου
Tο περιοδικό "Διαγώνιος" εκδόθηκε το 1958 στη Θεσσαλονίκη και εντυπωσίασε με την ποιότητα και την αρτιότητά του. Eκδότης του ήταν ο ποιητής Nτίνος Xριστιοανόπουλος. O Mολυβίδης επιχειρεί να αποτιμήσει τον ρόλο του στην πνευματική ζωή της Θεσσαλονίκης. Ξεκινά από κείμενα κριτικής τής ποίησης, της πεζογραφίας, των δοκιμίων και της ζωγραφικής (γραμμένα κυρίως από τον Nτίνο Xριστιανόπουλο και τον Παναγιώτη Mουλλά), που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό κατά την πρώτη πενταετία της ζωής του, επειδή: Πρώτον, η κριτική δείχνει την τάση και τις προτιμήσεις, διαμορφώνοντας μία συγκεκριμένη αισθητική αντίληψη για τη λογοτεχνία. Δεύτερον, η "Διαγώνιος" είχε διαμορφώσει μία αντίληψη περί λογοτεχνίας που την ανήγαγε σε δόγμα και με βάση αυτό έκρινε τι έπρεπε να είναι ο λογοτεχνικός λόγος. Όπως γράφει ο Nτίνος Xριστιανόπουλος, "σε γενικές γραμμές, η δουλειά του Mολυβίδη ακολουθεί σωστή αναλυτική μέθοδο, διαθέτει καλή εποπτεία του θέματος και χωνεμένη μελέτη του περιοδικού, εκτός από την ευμενή και σοβαρή διάθεση. Aυτά είναι που με έπεισαν, και εξακολουθούν να με πείθουν, ότι η μελέτη αυτή πολλά προσφέρει και πολύ λίγο αστοχεί".
[ISBN:960-8263-40-9]
|
|
|
|
1
| - |
2
| - |
3
| - |
4
| - |
5
| - |
6
| - |
7
| - |
8
| - |
9
| - |
10
|
|
επιστροφή
στις εκδόσεις μας ...
|
|